– kostnadsfritt biträde, via av TryggareIDs utvald partner, av juridiskt ombud upp till ett värde motsvarande 25 timmar i den mån fakturan/skulden inte krediterats efter bestridande. Det är i första hand TryggareID som ska ha kontakt med det juridiska ombudet för att den juridiska rådgivningen ska ingå.
4.1. Med ”identitet” avses; namn, personnummer och signatur inklusive elektronisk signatur.
4.2. Genom Tjänsten får Kunden tillgång till Bisnode Kredit AB:s (”Bisnode”) kreditprofil på Kund. Kreditprofilen och händelser från Bisnode finns tillgänglig för Kund på minasidor.tryggareid.se genom att logga in med Mobilt BankID. Kund får även SMS och/eller e-post skickat till sig när en förändring avseende Kunds kreditprofil inträffat.
4.3. Genom Tjänsten får Kunden tillgång till Creditsafe i Sverige AB:s (”CreditSafe”) realtidsövervakning. SMS och/eller e-post skickas till Kunden när en kreditupplysning har tagits via CreditSafe:s upplysningstjänst.
4.4. TryggareID har rätt att ändra de Allmänna villkoren genom att meddela Kunden via e-post eller genom publicering av de nya Allmänna villkoren på Webbplatsen. De uppdaterade Allmänna villkoren börjar gälla trettio (30) dagar efter e-postmeddelandet skickats till Kunden eller efter att de publicerats på Webbplatsen. Det åligger Kunden att ta del av de aktuella villkoren på Webbplatsen. Genom registreringen av handlingar och föremål hos TryggareID bemyndigar Kunden TryggareID (eller TryggareIDs partner) att företräda Kunden vid förlustanmälan och begäran om ersättning av registrerade föremål.
5. Beställning och lösenord
Kunden beställer Tjänsten genom att (a) erlägga betalning enligt det skriftliga erbjudande som TryggareID tillhandahåller eller genom att (b) acceptera ett erbjudande via telefon eller Internet. När TryggareID mottagit Kundens beställning skickas en bekräftelse med inloggningskoder till Kundens folkbokföringsadress. Kunden ansvarar för att erhållna koder inte sprids eller är tillgängliga för obehöriga personer. Finns risk för spridning eller att koden har kommit i orätta händer är Kunden skyldig att snarast byta sitt lösenord själv, detta görs på minasidor.tryggareID.se.
6. Korrekta uppgifter
För att TryggareID skall kunna tillhandahålla Tjänsten enligt Avtalet måste Kunden till TryggareID och Bisnode uppge korrekta uppgifter (namn, adress, e-post, personnummer samt lämplig identifiering av registrerade föremål) vid registrering och förlustanmälan. TryggareID har inget ansvar gentemot Kunden om denne vid registrering eller förlustanmälan lämnar information som är ofullständig, felaktig eller vilseledande.
7. Förlustanmälan
Kunden skall vid förlustanmälan till TryggareID legitimera sig genom att uppge sitt namn och personnummer samt de ytterligare upplysningar som kan krävas för att säkerställa Kundens identitet. Då anmälan om förlust skett skall TryggareID utan dröjsmål meddela den myndighet eller det företag som utfärdat registrerade föremål om förlusten. Om TryggareID så kräver skall Kunden skriftligen bekräfta muntliga meddelanden som lämnats av Kunden till TryggareID.
8. Informationens aktualitet
Informationen i kreditupplysningsföretagens tjänster uppdateras dagligen då information inkommer till kreditupplysningsföretagen. Vid frågor eller synpunkter på uppgifter hämtade från kreditupplysningsföretag hänvisas Kunden till att höra av sig Bisnode.
9. Rättelse och registerutdrag
Om kunden anser att en uppgift om denne i ett register är oriktig eller missvisande skall kreditupplysningsföretaget
kontaktasför att begära rättelse
10. Lagar och föreskrifter
Upplysningsverksamhet som Kunden genom Avtalet berättigas nyttja är reglerad i kreditupplysningslagen (1973:1173), personuppgiftslagen (1998:204) och yttrandefrihetsgrund-lagen (1991:1469). TryggareID följer även konsumenttjänstlagens (1985:716) bransch-överenskommelser och god affärssed.